Vilken störtskön bank jag har!

Vill börja med att säga hej till alla nytillkomna läsare! Det var väldans vad Kangoo jumps var populärt trots att det inte slagit igenom i Sverige.

Prototyper för fjädrande stövlar utvecklades på 20-talet i Östeuropa. Det ursprungliga syftet för uppfinningen var för idrottare för att återhämta sig från skador på benen. Joe Ruhl, VD och delägare i Excel Sjukgymnastik testade dem och konstaterade att dom inte bara var skonsamma att använda för lederna utan att hoppandet tonade muskler snabbare och brände fler kalorier. Hoppskorna omarbetades under 1990-talet av den schweiziska entreprenören Denis Naville, som fokuserar på att förbättra komfort, design och prestanda och så föddes Kangoo Jumps. I Sverige har det inte slagit igenom men i många av Öststaterna är det superpopulärt. (Källa: Wikipedia) Men med tanke på hur många som har läst mitt inlägg om träningspasset med Isabelle så kanske vi startar en folkrörelse.😉 Varmt välkomna till min blogg som rör allt som handlar om kost och träning och min drivkraft sitter i att hjälpa andra att nå hälsa och välbefinnande.

Dagens inlägg ska handla om banken! Jag har i tidigare inlägg skrivit om vår bank och om basalmetabolism men det tåls att upprepas.

Basalmetabolism (förkortat BMR) är ett uttryck för hur mycket energi (kcal eller kJ) kroppen gör av med i viloläge, det vill säga hur mycket energi som kroppens organ behöver för att fungera på ett korrekt sätt.
Det finns två olika sätt att räkna ut sin BMR på. Jag använder mig av Matkalkyl för att räkna ut min BMR.

Min BMR ligger på 1403 kcal.
Det innebär att varje morgon jag vaknar så har jag 1403 kcal på min bank!😀
På denna bank finns inget sparkonto och man bör inte handla på kredit för räntan är skyhög!

Om jag inte rör så mycket som ett finger innebär det att jag kan äta 1403 kcal på en dag utan att gå upp i vikt.
Nu kliver jag ju upp ur sängen, duschar, klär på mig, cyklar 2 km till jobbet, står och jobbar, går och tränar, cyklar hem, sköter om lite vardagssysslor och går och lägger mig. Genom denna vardagsaktivitet så kan jag enligt uträkningen på Matkalkyl äta 2174 kcal utan att gå upp i vikt. Det är mycket det!
Vill jag gå ner i vikt ja då minskar jag mitt intag med ca 500 kcal per dag och kan då äta 1674 kcal per dag och då går jag i snitt ner 0,75 kg i veckan. Nice!

Om jag nu råkar äta 3000 kcal en dag då? Ja, om jag ”råkar” göra det då har jag planerat dåligt men om jag vet att jag kommer äta 3000 kcal en dag då får jag träna ihop kcal den dagen! På den här banken kan man inte äta först och betala sen för då syns det något alldeles på vågen. Nä, vi betalar först och det gör vi genom träning och planering. 30 minuter med rockring = 300 kcal rätt in på kontot. 1 timmas promenad i rask takt kan ge så mycket som 480 kcal. Det är lite individuellt beroende på vikt och fart. För att ta reda på din egna förbränning rekommenderar jag appen Runkeeper!

1 KCAL

Så alltså på 1.5 timma kan jag tjäna ihop 780 kcal + mina 2174 kcal innebär att jag kan äta en massa gott!
OBS! GOTT skrev jag nu! Inte onyttigt! Nyttigt är oxå gott och ett glas vin eller två tillhör inte kategori onyttigt.😉

Angående Kangoo Jumps och kcal så beror det helt på hur intensivt man tränar. Det finns vissa som säger att man bränner ca 40% mer när man springer med ett par Kangoo skor på sig än normalt. Jag vill nog jämställa det med ett intensivt Zumbapass så du bränner nog av en 650 kcal på en timma minst!:mrgreen:

Kan inte låta bli att visa ett litet galleri av olika hoppskor! Det är i alla fall inte brist på fantasi!😆
hoppskor

8 thoughts on “Vilken störtskön bank jag har!

  1. Tyvärr så funkar inte banker så rent generellt. Letade länge innan jag hittade artikel om att kompensera kaloriintag med motion och hittade det om skitmat och motion. Nu äter ju inte alla ”skitmat” som kompensation men vår kropp fungerar inte alltid efter rena plus och minus. I en kaloriräknarapp funkar det men vår kropp är mycket klokare (oklokare? ) än så.
    http://tranastyrka.se/du-kan-inte-kompensera-for-skitmat/

    1. fast jag håller inte med.🙂
      Kommer ihåg debatten i din blogg här för ett tag sedan och jag lutar mig mot den fakta jag läst och hur min kropp reagerar och då fungerar banken riktigt och rätt.😀

      1. Ja, din bank men du räknas nog till dem som det står om längst ner – en som ständigt håller koll på kaloriintag och som tränar regelbundet.

        Själv har jag en annan bank som villigt låter mig övertrassera utan straffavgifter första åren.🙂

      2. Det är dit jag vill att alla kommer. Regelbunden träning och koll! Planering ÄR A och O!
        Min bank tillåter ingen övertrassering alls men så gillar jag det jag har koll på.😉

      3. därför tycker jag vi ska lära oss ALLT om bankärende och ekonomi och hälsa och träning i skolan från dag 1!

Kommentera

