Skulle du hoppa utan fallskärm?

Jag skulle inte göra det för jag vet att jag inte kan flyga! Och jag skulle troligtvis dö om jag försökte beroende på fallhöjden förstås.

Vi sätter på oss bälte när vi åker bil, vi sätter på oss flytväst i en eka, vi sätter på oss cykelhjälm när vi cyklar, Knäskydd och armbågsskydd när vi åker inlines och solskyddsfaktor i solen. Allt för att skydda vårat vackra fåfänga yttre.

Nu kan jag ju inte påstå att tarmar och magsäck är vackert men nog borde det väl ändå finnas skyddsutrustning även för dom?
För med tanke på  alla e-ämne, socker, fett, alkohol, godis, salt, konserveringsmedel, tabletter, chips, semla, glutamat, tårta, glass och andra skadligheter vi stoppar i oss så borde vi se ut som madrasserade celler på insidan istället för på utsidan när vi är ute och far.

Jag försöker i största möjliga mån att köpa rena kött/grönt/spannmåls produkter. Visst kan det ta längre tid att rulla köttbullar än att öppna en förpackning och steka på men det är bra mycket godare och i mina köttbullar heter det lök och inte Aromextrakt. Halvfabrikat och jag lirar inte i samma liga längre.

Det finns naturligtvis tillfälle det inte alltid fungerar men jag tänker som så här att om jag gör bra val till minst 80% så är det helt okej om 20% inte alltid är dom bästa valen. Jag har i alla fall gjort ett försök att sätta på magsäcken en fallskärm.

Skydd
Om vi börjar tänka mer på insidan så kanske vi inte stoppar i oss så mycket skräp och då kanske vi inte förlorar kontrollen totalt över vikten och då kanske vi slipper ha ångest för att vi är överviktiga och då slipper vi kanske haka på nästa knasiga diettrend!

Nästa steg att ta fullt ut blir att satsa på krav-märkt och ekologisk mat.

2 thoughts on “Skulle du hoppa utan fallskärm?

  1. Så himla glad jag blir av att läsa att du också tycker så här! Många i min omgivning försvarar halvfabrikaten och tror på allvar att matindustrin vill dom väl, att inte skulle någon affär få lov att sälja mat som innehåller sådant som är dåligt för oss… Sen kvittar det vad jag säger, och ständigt höjs det istället på ögonbrynen åt att all mat jag äter är sådant jag själv tillagat, med ”gamla hederliga” ingredienser. Tråkigt att matlagning idag inte har samma betydelse som det egentligen har :/

    1. jag tror ibland att jag är gammalmodig som gillar mat som man lagade förr och från grunden. Det fanns minsann inga halvfabrikat hemma hos mig inte.
      Idag är jag glad för att jag är ”gammal”! 😉
      /kram 46-taggaren

Kommentera

