Knarkande freak eller gullig gris?

Träningsnarkoman och hälsofreak är ett par av dom titlar jag har fått senaste året sedan jag påbörjade min livsstilsförändring. Man talar gärna om för mig att jag är manisk och man frågar hur länge jag ska hålla på…

Jag är mycket hellre ett maniskt knarkande freak än en sötsugen gottegris!

Varför sätter vi så hårda och elaka namn på människor som gillar att leva hälsosamt och som gillar att träna medan vi sätter gulliga namn på vårt onyttiga levande?!

Tankarna på detta ämne dök upp i går när jag skulle beskriva min nya livsstil med ett ord.

Så fort någon bestämmer sig för att göra en förändring så är belackarna där och ondgör sig. ”Vad ska det va bra för?”, ”Du är fin som du är”,  ”Är det så himla nyttigt?” har ni säkert fått höra när ni berättat att ni bestämt er för att gå ner i vikt eller börja träna.

Jag tror det hela handlar om att man själv vill men inte kan eller orkar och då är det lättare att kalla någon annan för freak och själv vara en gullig liten gottegris och så kanske man är rädd för att förlora sin BFF.

Att träna och leva sunt, äta bra och må gott ser jag varken som maniskt eller ett freakaktigt beteende utan enbart hälsosamt.
Det finns en begrepp som heter Ortorexi och det har pratats en hel del om den på senaste tiden. Ortorexi betecknar en fixering vid en ”hälsosam” livsstil, präglad av tex överdriven träning och nyttigt ätande.
Jag lider inte av Ortorexi bara för att jag gillar att röra på mig och äta gott! Nu trodde ni jag skulle skriva nyttigt men vad är det som säger att nyttigt inte lika väl kan betecknas som gott? Nyttigt är gott och träning och energi är roligt!

Om ni vill kalla mig för något så gillar jag ordet livsvillig för även om dom är urgulliga så vill jag verkligen inte bli kallad för gris hur mycket gott det än står framför!

gottegris

 

11 reaktioner till “Knarkande freak eller gullig gris?

  1. Du har rätt, vissa blir väldigt provocerade närandra gör en livsstilsförändring, säkert för att de inte kommit sig för själva. Synd för dem, som inte tar tag i det som stör dem.

    1. ja det är synd för dom men det är även synd om dom för att dom inte har kraften och viljan att förändra sitt liv. Dom kanske inte heller har det fantastiska stöd vi har men då är det tur att vi finns och kan stötta dom!

      1. Man får dom att förstå att även dom kan!
        Jag tappade ett par vänner när jag gick ner i vikt för att jag inte var tjockast i sällskapet längre och jag tror att mycket av rädslan sitter där i. Att vara den som är tjockast ensam kvar. Vi får hjälpa dom över den tröskel och tala om att vi finns där oavsett!

  2. Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan om jag inte borde vila mer, om jag har ororexi, om jag aldrig blir nöjd, att jag är för mager ”nu får det vara nog”, om jag aldrig unnar mig osv
    Och tänk – jag skulle aldrig säga något till en överviktig ”ska du inte börja med en diet snart”, ”har du fetma”, ”nu kan du inte gå upp mer vikt” bla bla
    Människor är fan inte kloka.

    1. näpp det är dom verkligen inte och akta om man om man gör något utöver det normala Svensson beteendet. Då har man diagnos av något slag!

  3. Det är visst väldigt provocerande. När jag sitter med mina två ägg på lunchen (i vissa perioder är jag helt nöjd med två ägg på lunchen) får jag ofta frågor. Gärna undrar de vilken ”metod” jag hänger mig åt. Men jag svarar bara att det handlar om att fördela kalorierna över dagen där jag har behov av dem. Dvs. ”vanlig” frukost, lätt lunch och en rejäl middag.
    Med tanke på att jag ffe är överviktig, om än estetiskt (vill minnas att Maria uttryckte det just så en gång och det har jag anammat) snarare än hälsofarligt, så är väl inte folk direkt oroliga i alla fall 😉

  4. men skulle du sitta med en Mac Donalds meny så skulle dom lyfta på ögonbrynen tänka ”hmm det där bör kanske inte hon äta” men sen klappar dom dig i ryggen och säg, ÄT det är du VÄRD!

    1. Hej Anna! Tusen tack! Hoppas jag kan ge dig ett par sparkar i baken nu och då. 😉 har själv varit där och nu i målfållan så är min uppgift att få in alla andra som vill 😃!
      Välkommen!

Lämna en kommentar