En gång är ingen gång…

…två gånger är en vana, men jag skulle nog vilja påstå att en gång är en gång och två gånger är två…. (Han som myntade det uttrycket kan inte ha varit ett mattegeni!)

Om det nu är så att det blir en vana redan efter andra gången, när blir det då en ovana?

Jag har haft många vanor och ovanor och en av dom var rökning.
Men en cigarett kom sällan ensam. Den kopplades oftast ihop med en kopp kaffe, en öl, en viss plats, efter mat och så vidare. Dessa saker blev så kallade triggers (utlösande faktorer) till att jag tänkte på och ville ha en cigarett.
Alla har vi olika triggers. Som en kollega, hon kan inte dricka kvällste utan att ta en macka till och en annan bekant kan inte gå in i en mataffär utan att ta en till tre godisbitar av plockgodiset och äta medans hon handlar. (Hon handlar ofta!)

För att bryta en dålig vana gäller det att undvika dess triggers och skapa nya alternativ.
Det kräver hårt arbete och massor av viljestyrka!

För det första måste du verkligen bestämma dig för att du vill.
Har du bestämt dig? BRA! Här kommer 3 tips som kan hjälpa dig att bryta en ovana!

  • Gummisnodds-metoden:
    Sätt ett gummiband runt handleden.
    Varje gång du känner sug efter det som du vill sluta med, så snärtar du till  dig själv med gummisnodden mot handleden. Din hjärna kommer inom några veckor att börja förknippa det som du är beroende av med smärta (och något dåligt)

  • Tell-a-friend! ALLA behöver stöd och hjälp och det är  en styrka att kunna be om hjälp!
    Be en eller två vänner vara dom du kan ringa eller sms.a till när du är som mest sugen om inte gummibandet hjälper!
    Även om man glömmer att ringa eller sms.a när man står där med gottebiten i mun så har man dom i bakhuvudet och förhoppningsvis smakar gottebiten sämre.
  • 1-1= 0! Det vill säga 1 är din vana, 1 är din trigger. Ta bort din trigger ur ekvationen!
    Om en viss situation utlöser ditt gottesug så utsätt dig inte för situationen.

Du har kraft att kontrollera dig själv!
Du bestämmer över din kropp, dina leder och muskler. Du bestämmer vad du säger och tänker. Du utför handlingar varje dag baserade på dina egna beslut! Du har daglig kontroll över ditt liv, låt inte ett sug efter en ful ovana styra ditt liv.
Det är dags att visa på vilja!

willpower
Vilkestyrka!

Man brukar säga att Alkoholisten och absolutisten gör båda samma misstag: de betraktar bägge vinet som en drog och inte som en dryck. Tåls att tänka på i fler situationer än bara alkohol!

4 thoughts on “En gång är ingen gång…

  1. Jag pratar ogärna i telefonen och under några år främst för att jag förr alltid rökte när jag pratade i telefon, det tog lång tid att inte tänka på cigg så fort det ringde (jag pratade mycket förr). Nu pratar jag mest när jag måste, eller när jag promenerar.

    1. samma lika för mig! Telefonsamtal VAR cigg och många gånger ringde jag för att jag rökte så jag höll kanske bättre kontakt telefonledes med folk då! Numera ogillar jag att prata i telefon!😛

  2. Att gå upp på morgonen är numera åter förenat med en cigg. Så i den ekvationen kan jag ju inte ge fan i att gå upp🙂
    Man kan verkligen konsten att etablera nygamla dåliga vanor – och även om jag inte är så mkt för att skylla på saker så kan jag ändå förklara det med att jag varit extremt ur balans detta år. Och jag vet att jag kommer ta tag i det. Nångång. Jag har bara inte kraften nu. Den går åt till att överleva vardagen. Men träningen börjar jag få rutin på igen vilket är bra för goda spiraler ger rätt energier för att orka med. Morgonpromenaderna möjliggörs av skolskjutsen men det ska jag inte nämna för kommunen kanske. Ser säkert lite illa ut.

Kommentera

