Let’s talk about 6 baby!

Så många gånger per dag äter jag!😉

Och nu över till något helt annat.

Nu ska vi prata om moment 22!
Höstdepression är vanligare än vi tror och trots att det är klarblå himmel, solen står högt och luften är fantastisk så kan den slå till.
”Depression orsakar sorg, pessimism, brist på lust och engagemang. Livet blir färglösare och tycks sakna mening. Du kan förlora intresse för sociala aktiviteter och annat som annars ger dig glädje. Trots att glädje och socialt stöd är det du behöver allra mest när depressionen är som värst. Det är svårt att göra det du behöver för att må bättre. ”
Så börjar en sida som handlar om självhjälp vid depression. På sidan finns det även om vikten att motionera och träna för att motverka och förebygga depression.
Men när man är deprimerad och tror att det är för att man ogillar hösten så är det nog det sista man vill! Att gå ut och gå. Ändå så räcker det med 20 minuters rask promenad!

Jag har skrivit om detta flera gånger och inläggen grundar sig på en artikel jag läste i tidningen IFORM ”Motion gör dig glad i 12 timmar”

Så motion och träning är ett sätt att förebygga depression.
MAT är ett annat.

Och då kan jag lika gärna återgå till 6.🙂

Det är som sagt så ofta jag äter och det gör att jag slipper socker-dippar och toppar och dåligt humör för att jag är hungrig. Mitt humör hålls på en rätt stadig nivå (ni som känner mig, sluta genast skratta! ;)) men framför allt så är jag konstant mätt vilket gör att jag inte börjar småäta vilket kan leda till att jag går upp i vikt vilket gör att jag blir ännu mer deprimerad vilket gör att jag absolut INTE går ut och går!

Summa Summarum: Depression – orkar inte träna – orkar inte äta bra – små äter – vill inte gå ut= ingen motion – ännu mer deprimerad.

you-are-not-alone
Mitt sista råd till dig som känner dig nere – sök hjälp! Det är en styrka i sig att våga erkänna för sig själv och sin omgivning att man behöver stöd!  Det är det man har vänner till!🙂

2 thoughts on “Let’s talk about 6 baby!

  1. So very true! I don’t really get autumn-depression as at this time of year I’m looking forward to the coziness of winter… it’s March, when I have had more than enough of the coziness of winter, and it is still snowing!

    Still though, I’ve always found exercise scares the blues away – I’ve worked out through homesickness, heartbreak and general mean reds… when I can persuade myself!!

Kommentera

