Plötsligt känner jag mig inte så ensam längre!

Min kropp består av ungefär 100 biljoner celler som var och en är en liten levande enhet.  Det är något värt att tänka på när man sitter ensam hemma.😀
Alla dessa celler har bildats genom att den befruktade äggcellen delats gång på gång. Kroppen är fantastisk!

Av dessa 100 biljoner celler bildar ett gäng våra muskler. Det finns cirka 640 skelettmuskler i människokroppen, varav den största heter gluteus maximus. Personligen kallar jag den för arslet.

Hur stor muskelmassan är i våra kroppar är olika. Ungefär 75% är vatten, 15% är skelett, 40% är muskler och resten fett.
Efter en snabb överslagsräkning så blir det en bra bit över 100%, och det är för att i muskler finns vatten och fett.

Med tanke på allt liv som finns i denna kropp som består av 130% vatten,skelett,muskler och fett  borde jag studsa omkring men idag har jag parkerat gluteus maximus i soffan och det enda det finns lite liv i är i fingrarna som fipplar på tangenterna.

Men redan efter en timma i soffan börjar den kännas… träsmaken i baken och detta trots att det är mjuka soffdynor. Är inte det ett tecken på att man inte ska sitta för länge?
Och när man börjar känna av sötsuget 20.00 och går till kylskåpet för att kolla om det dykt upp något sen man kollade sist ca kl 18.00 är det då inte en signal för att man ska tillföra kroppen något?
Magont efter ett glas mjölk? Är det kroppens sätt att tala om att ”jag tål inte mjölk!” Med tanke på att vi har 100 biljoner levande enheter i vår kropp så måste det vara ett jäkla tjatter ibland i våra kroppar.
”Jag vill ha socker” ”Men det vill inte jag!” ”Tyst på er vi ska ha fruktos” ”Men allvarligt, vi muskelceller behöver protein annars bryter vi ihop…eller ner”.

Varje dag säger våra kroppar 100 tusentals saker till oss och vi är värdelösa på att lyssna men då är frågan, vem av alla 100 biljoner levande enheter har rätt egentligen? Ska vi äta godis när vi är sugna för att en del av hjärnan säger det? Våra hjärnor består av ca 100 miljarder celler, Vilken av alla dessa har rätt? Jag menar hälften av cellerna kanske gillar 2 mm högt gräs medans hälften gillar gräset när det är 6 centimeter högt. Vem har då rätt?

Jag tror inte det handlar om vem som har rätt eller fel på samma sätt som att vi kan inte säga vilken forskare som har rätt för det kommer nya rön hela tiden men en sak har jag lärt mig och det är att lyssna på MIN kropp! Min knopp har väldigt många åsikter men med tanke på att den bara består bara av 100 miljoner celler och resten av kroppen består av en lite mindre än 100 biljoner så är det kroppen som får bestämma. Så därför tar jag nu kl 20.30 en uppfriskande promenad om njuter av att jag har möjligheten!
gmg528
Om ni nu tycker att detta inlägg är en aning schizofrent då ska ni bara veta vad jag sa till mig när Lotta läste det!!😀

garfield

Kommentera

