Nu tar vi det lilla lugna!

Från 0 till 100 på 7 sekunder. Varför kan det inte gå lika fort från övervikt till normal vikt för?

Under alla mina år som överviktig var de det som var det viktigaste.

  1. Gå ner i vikt.
  2. Gå ner i vikt FORT!

När jag sen misslyckades på grund av att bantningskurerna var så korkade så att klockorna stanna och att tålamodet tröt tänkte jag aldrig…det här kommer ta tid.

Nej då, på nästa idiotiska bantningskur och så samma visa igen.

Det tog 30 år att fatta!!!

Hade det inte varit bättre att jag lät det ta tid ifrån början?
”Okej, jag är överviktig, jag har 10-20-30 kilo som jag vill gå ner.
Om jag går ner 0,5 kilo i veckan så tar det alltså 20-40-60 veckor.”

60 veckor är 1 år och 2 månader ca. Nu hade jag inte den övervikten när jag började så det hade väl då tagit 20 veckor 4-5 månader…. Nu känner jag mig riktigt blond!:mrgreen:

Istället för att låta det ta tid fast det skulle gått fortare så utsatte jag mig själv för plågsamma bantningsförsök och det gick ju så där va.

TÄNK OM vi hade fått plugga näringslära och kroppens anatomi i skolan istället för att ägna timmar åt att dissekera grodor och koögon och plugga kemiska grundformer (jag har i och för sig löst många korsord tack vare au och ag så lite bra var det) då hade vi kanske haft bättre förutsättningar.

kemiska tecken
Nu tog det mig 30 år att lära mig att basalmetabolism is da shit och så är det med det!

Skynda långsamt, sluta leta genvägar och quickfix och tro inte på alla bantningsprogram och tidningar ni läser där folk rasar i vikt till höger och vänster! Det är inte så det ser ut i verkligheten!

Verkligheten är långsiktig, den är faktiskt en hel livstid så ta ett andetag, läs på och låt det ta den tid det faktiskt tar så slipper ni flera år av jojjobantning och framtida kroppsliga problem!

Jag började min lilla rivstart i går och jag tar det så lugnt så när jag gick promenaden så kom jag nästan inte i mål så lugnt tog jag det.😉

2 thoughts on “Nu tar vi det lilla lugna!

  1. Så klokt men så svårt. Man vill ju så gärna se någon form av resultat, se att man är på rätt väg. Och helst slippa läsa alla löpsedlar om snabba resultat.

Kommentera

