Och vad ska det här vara bra för?!

Så är det influensatider igen och sjukvården vill så gärna att vi tar influensavaccin.
ELLER SÅ GÖR JAG INTE DET! Hålla på och spruta in massor av influensa i mig har bara resulterat i en sak alla gånger jag har gjort det och det är att jag fått influensa.

Är det inte lite konstigt att vi sprutar in det vi vill bota i kroppen?

En annan sak vi sprutar in i kroppen är Kortison som är ett hormon som kroppen själv producerar (nu är det inte riktigt samma kortison i kroppen som i sprutan men man börjar ju undra hur smart kroppen är egentligen när den gör så här mot oss!)

Stress-symptom
Kortison är ett inaktivt steroidhormon som bildas i lever och njurar från kortisol.
Kortisol är ett Stresshormon som frigör energi till kroppen.
Det höjer blodsockernivåerna, bryter ner muskelmassa och glykogen (depåerna i lever och muskler). Kortisol är katabolt (Katabolt är den nedbrytande delen av kroppens ämnesomsättning) och bryter även ned muskelvävnad.
Kortisol utsöndras när energinivåerna är låga i kroppen det vill säga vid stress, depression, dålig sömn, när du inte har ätit på länge eller vid långvarig fysisk ansträngning. 

Kortvarig stress ger inga men. Däremot leder långvarig stress med höga halter av kortisol, som kan vara i omlopp vid långvarig stress ofta problem, det försvagar immunförsvaret. Immunsystemet reagerar på fysisk och mental stress på liknande sätt som det reagerar på en infektion. Den sänker insulinkänsligheten och kan bidra till det som kallas stressrelaterade sjukdomar.

Kroppens immunförsvar får problem att handskas med andra utmaningar vid höga och långvariga perioder med stresshormon. Ex. förkylningar som kan upplevas att de skjuts upp, för att sen bryta ut när man är ledig.

Utbrändhet och överträning är likartade problem, där kroppen stressats av hårt arbete eller överdrivet hård träning, utan att den getts tillfälle till tillräcklig återhämtning. Både utbrändhet och överträning är besvärliga tillstånd, som är svåra att komma ur, därför att kortisolet ligger kvar på hög nivå under lång tid.

Alltså summa summarum:
Stressade personer utvecklar lätt fetma kring buken på grund av att 

kortisolet i stor omfattning bryter ned glykogen till blodsocker, vilket ger höga insulinnivåer och fettinlagring. 
Stressade personer har därmed svårare att gå ner i vikt. 

När vi inte går ner i vikt trots en massa värdelösa dieter så blir vi stressade… och vid stress gör vi dåliga val…

10 thoughts on “Och vad ska det här vara bra för?!

  1. Egentligen är det inte så konstigt att vi sprutar in virus i kroppen, det är så man bildar antikroppar men jag brukar inte ta vaccin mot influensa.
    Vad gäller stress så är det därför folk blir sjuka när dom är lediga för då sjunker kortisolhalten (som faktiskt trycker undan virus) och då bryter det ut. Så en förkylning kanske är att föredra mot ständigt för hög kortisolhalt i kroppen.

    1. eller så kan väl kroppen vara så smart så att den håller håll på alla siffror och nivåer själv så slipper vi förkylning, influensa, övervikt och alla andra dumma sjukdomar?! Man kan ju få önsketänka i sin blogg 😉

  2. Hahaha, jag missade stycket där det stod om ledighet. Jag ska nog gå hem från jobbet nu, jag är skittrött. Ostressad och trött

    1. 😉 du kan väl gå hem och vila för att sen testköra tåget från Sumpan till Globen. Jag ska på hockey så jag kan vara statist i ditt tåg 😀

  3. Jag funderar på liknande ting just nu, med huvudvärk och ledvärk. Kanske hade jag blivit pangfantastikst dålig om jag inte ätit bra, sovit bra och rört på mig? Jag kör på det.

  4. Jag känner mig ofta som kärringen mot strömmen. Jag har aldrig tagit några sprutor men sen å andra sidan har jag aldrig haft influensa, inte vad jag vet iallafall. Jag anser att så länge man är frisk och stark ska man inte behöva vaccinera sig. På tio år har jag varit febersjuk och sjukskriven från jobbet en gång, uppmärksamma då att jag är en mastodont pjäs med sjuklig fetma.
    Jag har haft nästäppa efter stressade perioder men inget jag behövt sjukskriva mig för. Men sen i det hela måste vi påminna oss om att vi alla blir olika sjuka av olika åkommor. Vi hanterar det alla olika. Det är min uppfattning.
    För övrigt när jag ändå kom in på stressen också så kan jag bara instämma i vetenskapen angående kortisolets inverkan på vikten. Jag är ett levande bevis på att stress påverker vikt och bukfetma.

    Lite (mkt) utsvävningar från mig om mig 😀

    1. och jag måste ta sprutorna säger dom på grund av min lungsjukdom men jag tog inte förra året och jag tar inte i år. Svininfluensvaccinet (som jag dessutom var tvungen att ta två gånger!) var sista gången och så sjuk som jag var då har jag aldrig varit.

Kommentera

