Å så går det UPP…å så går det NER…

Jag brukar jämställa kroppen med en bil.

Vi behöver kolhydrater för att rulla, vi behöver protein för att ha ett chassi och vi behöver fett för rundsmörjningen men nu tror jag nog min kropp konverterat och blivit en hiss.

69 kg i torsdag för att idag visa 71.6 kg idag och om jag nu jämför med förra perioden när kroppen gjorde det samma i samband med ägglossning/mens så visar vågen nu liiiite mer än förr.
Med andra ord för varje månad så ökar jag något gram i vikt. Fortsätter det i den här takten så visar snart vågen + mer än jag vill och jag står där oförstående.

Då är det ju tur att jag kom på det här nu så jag kan tänka om och göra rätt, det vill säga korrigera mitt kcal intag. I och med att jag på senaste inte tränat lika mycket som tidigare så kan jag inte äta lika mycket. Rätt enkelt på papper men en aning svårt i huvudet!

Nu är jag inte direkt orolig för jag vet att om ett par dagar är 2-3 kg borta igen men just att den övre vikten blir ett gram högre varje gång, det ogillas.

Men det är så här det är. Ena dagen är det upp och andra dagen är det ner. För några månader sedan så var det ett program på radion om folks kroppsuppfattning. Dom gick ut på stan och frågade folk om dom visste hur mycket dom själva vägde, sen fick dom ställa sig på en våg. Dessvärre kommer jag inte ihåg kontentan av anledningen till programmet och det beror nog på att jag tycker det är rätt korkat. En tjej sa att hon vägde 57 kg men hon fick minsann veta live i radio att hon vägde 61 kg och så lite generat fnitter på det.
våg
Jag väger 69 kg 2/3-delar av månaden, övrig tid är det lite ner och lite upp. Vad skulle jag svarat om dom frågat mig hur mycket jag vägde?

”Jamen hej, vilken otroligt subtil och perplex fråga. Frågan är hur mycket jag vet om jag väger och då måste vi först eliminera ett par frågetecken. Vill ni veta vad jag väger just här och nu där jag står rakt upp och ner fullt påklädd med min handväska över axeln och skor på eller vill ni veta vad jag vägde i morse men då är frågan om det var innan morgonurineringen eller efter. Jag har dessutom ätit frukost och druckit kaffe så frågan är om vi ska räkna med det för brödet vägde ungefär 160 g, smöret 10 g, leverpastejen 10 g, gurkan 30 gram, osten 20 gram och sen drack jag kaffe till det och när jag borstade tänderna tog jag en mugg vatten efteråt så frågan är…  VÄNTA! Nu kom jag ju på, jag har ägglossning och i samband med det väger jag alltid mer än jag väger i normala fall och normala fall är det väldigt sälla i mitt liv så vad var frågan nu igen?….hallå?? hallå?? Vart tog ni vägen?!”

Jag har inte ett slutmål i vikt eftersom vågen inte definiera mig.
Jag definierar mig själv!
Glada, friska, aktiva (som en hiss! :lol:)

8 thoughts on “Å så går det UPP…å så går det NER…

  1. Hahahaha, precis så är det ju. Få människor väger en vikt hela tiden. jag väger runt 2,5 kilo mer vid ägglossning, mindre när jag har mens, 2 kilo mer på kvällen än på morgonen, minst 1,5 kilo mer efter en vinkväll osv… vad väger jag då? Det är som ett av sonens jävla räknatal.

    1. jamen då kan du ju matte! Gå till läraren och berätta om dina vikter så ska vi se om inte ungarna kan få lära sig lite om ränta, moms, inkomst, utgift, räkningar med mera istället! Debet och kredit!

  2. Så sant så sant! Pendlar också i vikt vid ägglossning. Svullen och hungrig är bara förnamnet : )
    Jobbigt i början tyckte jag, men nu är jag nästan tillfreds med det. Jag tycker bara att det där jäkla suget är så jobbigt. Två BenandJerry fick följa med hem från Ica igår. Åt…. Gott som sjutton. Men de dagar som jag äter glass el godis/ fika så ser jag till att äta lunch/ mellis med lite kalorier i, för att kompensera det gottiga. Kanske inte så bra ; ) men det funkar för mig.
    Att nå sitt viktmål är roligt men ständigt en kamp. Jag satte 75 som mitt mål, men väger ca 73-74 i dag. Vill nog ner till 70-71 för att ha lite marginal… Eller så blir mitt nya mål att hålla vikten under 75! Aldrig ovanför. Har märkt att jag tappar lätt fokus när målet är nått. Träningslusten är som bortblåst.. Håller kosten rätt bra, unnar mig kanske lite för mycket ibland. Har inte märkt att det påverkar vikten så mycket att fuska ibland.
    Kram på er!

    1. Låter PRECIS som mig förutom att jag inte har ett förhållande med Ben och Jerry.😉
      Är det inte dags att göra slut med dom?😛
      Det är svårt att hålla målet när det är nått. Jag menar, en fotbollsspelare gör mål. Bollen ligger där i mål och sen då?!😀 Man kan dra paralleller med allt!
      Kram!

      1. Nej, göra slut känns drastiskt 😄 skulle aldrig klara av att avstå godis o glass tyvärr… Äter inte såklart varje dag eller så..min last är inte mat, pizza osv utan just godis..men tillåter mig att äta en gång i veckan. Det är svårt att veta vad o hur man kan äta nu, i början var jag livrädd att gå upp av att fika en gång eller att äta godis men kroppen verkar smartare än så. Äter nästan aldrig mjuktbröd, pasta, ris osv. Jag tror att det är dessa livsmedel som ökar min vikt, jag åt väldigt mycket bröd o pasta innan.. Men saknar faktiskt inte det så mycket. Eller jo, lasange Sakar jag : )

  3. Jag håller på och kämpar med att gå ner i vikt. Och jag har inte något bestämt mål. Utan jag tänker mer som så att jag slutar när jag är nöjd. Så blir det några kg över normalvikten så spelar det inte någon roll. För jag är nöjd själv.

Kommentera

