Jag är så jäkla bra!

Jag bestämde mig för en rivstart för att vågen visade lite över övre gränsen och vips, efter 5 dagar var jag tillbaka i min viktzon.

Kontrollerat matintag och träning och -2 kg.
Ja nu handlar det ju inte bara om mitt kontrollerade intag och träning utan hormoner och tiden i månaden men i alla fall. Det KÄNNS, till skillnad när jag bar på 35 kilos övervikt.
”Nä nu tror jag att jag gått upp lite, om jag skulle gå ner två kilo?” Tanken var ju bara skrattretande. Två? Vad hjälpte det liksom? ”Nä jag är så tjock så det är lika bra att ge upp, det är ingen idé, jag orkar inte.” osv….

Vi är duktiga på att trycka ner oss själva rätt rejält oavsett vad det gäller. Vi berättar gärna att vi tycker att vi är feta och vi är fula och vi har sladdrig hud och vi har gäddhäng och vi har tjocka magar och och breda rövar och vi ser gamla ut….. och allt detta handlar om utsidan.
Men hur ofta hör vi ”jag är en så känslokall och otrevlig person, jag tycker det är så tråkigt när andra pratar om sig själva, andras problem intresserar inte mig, jag gillar bara att prata om mig själv.”
Så klart vi inte säger så! Det låter ju jätteilla, men att klanka ner på utsidan, det har vi inga problem med. Fåfänga eller är det så att man inte får gilla sig själv? Det är ju väldigt osvenskt att faktiskt tala om att man tycker att man är snygg eller att man har snygg rumpa eller snygga bröst.
Vi säger gärna till andra ”jamen du är ju så snygg” fast personen har större mage och bredare bak, ”På dig syns det inte!” och i nästa andetag säger vi ”men jag… jag är så ful…” Är det oärligt eller är det svenskt?
Kanske personen med lite större mage eller bredare bak blir ledsen när en person med mindre mage och bak klagar… Är det ytligt eller är det en osäkerhet? Man kanske inte vågar tycka om sig själv för att här i Sverige är det fult!

Antijante
Jag har alltid gillat mig själv för hur eller hur så ska jag ju leva med mig själv i si så där en 100 år och då vore det väl för jävligt om jag skulle gå och tycka illa om mig.  Jag tycker att jag ser bra och jag gillar min kropp med alla skavanker. Jag har ju faktiskt fött 3 barn.
Nu kanske någon hickar till och tycker att jag sticker ut hakan lite väl mycket.  Det är okej, ni kanske inte vet att Jantelagen bara är ett påhitt.🙂 För mig är det vackert när en vacker kvinna kan tycka om sig själv och öppet erkänna det.

Aftonbladet hade en artikel i ämnet härom dagen. Hitta din styrka och visa den! Vet ni att ni har massor att vinna på att vara ärliga! Mot er själva och mot omgivningen. VÅGA tycka om er själva, inte bara på insidan utan även utsidan!

antijantelag

17 thoughts on “Jag är så jäkla bra!

  1. Jag älskar att läsa din blogg!!
    Jag bor i Japan just nu och kämpar med att gå ner i vikt, har hittills tappat ca 13-14kg. Får alltid lite extra motivation när jag kikar in här.
    Och för den delen, jag håller fullständigt med om att jantelagen är skit! Nu när jag har bott här i snart två år har jag så svårt att förstå varför man ska tänka som svenskar och inte kunna lyfta sig själv. Här i Japan är det fint om man kan säga att man tycker om sin kropp, det är superbra om du är stolt över dig själv. Inge jäkla jantelag här inte!!

    1. vad glad jag blir Anna! Jag har undrat hur japaner kan förstå min humor.😆
      Grattis till din viktminskning! Det är ju verkligen kanon! Ska nog se till att du fortsätter få lite kickar i baken fram över!😀

      Härligt att höra att Jantelagen inte finns i Japan! Det är där man ska bo alltså!
      Kram på dig!

  2. Fantastisk bra skrevet!
    Det samme gjelder her i Norge – man skal aldri være fornøyd med seg selv! Får man et kompliment, da svarer man gjerne ”Takk, men….”
    Alle bør øve på å si bare ”Takk!” Det er det eneste man trenger å svare, sammen med et smil. Man får det så mye bedre med seg selv også, hvis man lærer seg å ta imot kompliment.🙂
    Jobber man med å gå ned i vekt, vil reisen bli mye triveligere hvis man undervegs er glad i sin egen kropp.

    Takk for den fantastiske inspirasjon du er Lotta!❤

    1. och tack Izabela för att du inspirerade till inlägget! Det är så tråkigt att vi kvinnor trycker ner varann istället för att lyfter varann!
      Nu fortsätter vi krossa Jantelagen!😀❤

  3. Det är så sant det du skriver… jag gillar mig själv och min kropp trots som jag själv tycker ca 5-6 kilos övervikt.. är absolut inte överviktig men jag vill ner till min trivselvikt. Och jag bara orkar inte lyssna på folk som sitter och gnäller jag är så fet jag är så ful osv… GÖR FÖR FAN NÅT ÅT DET DÅ…..och sluta gnäll…
    om jag får en komplimang och det får jag ofta… så blir jag glad och säger Tack vad glad jag blir..och ler….
    Har hört de som fått komplimanger och de svarar – men hallå är du dum i huve´t eller….hmm
    kan lova att den personen aldrig mer får en komplimang av den personen som gav… Eller vad tror du hahahahah

    1. och du ska gilla dig själv och din kropp för du är en fantastisk kvinna Annica!❤
      Jag är en obotlig romantiker och jag tror det finns i alla att gilla sig själv bara man talar om för varann att man inte behöver vara rädd att erkänna det!

  4. Ja jag är en av dem som blir ledsen när nån säger att jag duger som jag är – och samtidigt klagar över att de själva är så tjocka och fula fast de är betydligt mindre än jag. OK betraktar man sig själv som så jäkla tjock, hur se de då på mig?! Känns både sårande och som en förolämpning. Säger man så om mig för att vara snäll, eller är man så hemmablind att man bara ser det negativa hos sig själv och bara det positiva hos andra?
    Jag har jättesvårt att ta komplimanger.
    Visst alla har sitt de inte är nöjda med, såklart. Det är jättelätt att hitta fel på sig själv men samtidigt påpeka hos andra att samma sak är bagateller.
    Jag kan hitta egenskaper jag gillar hos mig men utseendet är en annan sak.

    1. Det är klart att det sårar när någon säger ”men DU ser inte alls tjock ut” eller liknande fast man de facto är tjockare. Vi kvinnor måste vara ärliga mot vara och snälla!
      Och du, JAG gillar dig!❤

  5. Jag är ju så funtad att jag oftast tycker jag är både smart, rolig och snygg. Sen är ju min hjärna lite som eljest. Visst blir jag varse mina begränsningar allt som oftast, men det är samtidigt bra, annars hade jag väl fått hybris🙂
    Sen är jag väldigt emot denna utseendehysteri som vi alla deltar i. Jag försöker ge folk komplimanger för andra saker än utseendet, men det är inte helt lätt. Folk, inklusive mig själv, blir ju oftast glada av komplimanger, vi är vana att bli bedömda på vår utsida, men det kan ju vara så att när jag är snygg i håret trivs jag bättre med mig själv och utstrålar något annat än om jag känner mig okammad? Men varför har det blivit så att vi lägger så mycket tid och ork på vårt eget och andras utseende? Jag tränar mig själv på att inte heller bry mig om de som faktiskt inte lägger ner så mycket tid på sitt utseende, de som t ex klär sig för att de behöver funktionella kläder, som är nöjda med ett rent, kammat hår och hela och rena kläder. Jag kommer på mig själv att tänka alla möjliga dumma saker om folk jag möter som är såna, och det är något jag också jobbar med. Jag får brottas med mig själv mest för jämnan.

    1. men så är du ju perfekt oxå😀 Så what’s the big fuzz!😉

      Jag tycker inte det är fel att ge komplimang både för utsida och insida för det är ju ändå utsida vi ser vid första anblicken.
      Det kostar ju inget att berätta när någon har snygga kläder, är extra fin i håret eller liknande.

  6. Utsida och insida hänger ju ihop, men jag försöker ha fokus på insidan. Ibland kan det räcka med att någon säger att de är glada att se mig, så blir jag glad.

    1. absolut men vi kan väl ge komplimanger för både och annars faller vi in under Jantelagen igen. Det ena behöver inte utesluta det andra heller!😀

      1. det håller jag HELT med! Men håll med om att det är härligt att få schyssta komplimangen när man tex. är så sjukt snygg i håret efter en vågad cut.😉

Kommentera

