Hur gör ni over there och down under?

Min blogg har flera läsare i Japan! Det är läckert! Nihon e yōkoso!

Jag trodde inte Japaner ens tänkte på kcal. Jag kan inte påminna mig att jag har sett en överviktig asiat som inte är sumobrottare.

Hur ser det ut i övriga världen världen på Diet-topp-listorna? Kör man med 5:2 och LCHF där med eller har dom andra konstigheter för sig?

I USA har DASH Diet korats till den absolut bästa dieten. På andra plats kommer TLC Diet. De bästa viktminskningsdieterna är Viktväktarna och Biggest loser dieterna enligt amerikanarna.

Även i USA toppar DASH Diet listan över bästa dieten och på andra plats kom Mediterranean Diet – Best Plant-based Diet.
Dom absolut värsta dieterna som kom på absolut sista platserna var Lemon Detox, Diet Acid and Alkaline Diet och Six Weeks to OMG Diet och dom tänker jag inte ens försöka förklara! OMG räcker gott och väl!

När jag skulle googla fram dieter i Japan var det helt plötsligt mycket svårare än att hitta dieter i övriga världen. Jag hittade dock en och det står så här:
The Japanese diet is the iPod of food,” says Naomi Moriyama, co-author of Japanese Women Don’t Get Old or Fat. För att läsa mer om Japanska dieten klicka här.
 Jag konverterar direkt!

Det verkar som att det inte bara är vi svenskar som knölar till det för att försöka gå ner i vikt.😛

Det är i alla fall bättre än förr. Idag har vi större kunskap om våra kroppar och hur vi fungerar(även om det finns en och annan dårpippi som säkert tycker att Six Weeks to OMG dieten låter som en smart diet!).

Förr bantade man med hjälp av sömnmedel, amfetamin eller sex meter långa binnikemaskar. Det fanns inga gränser för vad människor har utsatt sig för bara för att gå ner i vikt.

slanktvålen
Eller vad sägs om Seaweed Slimming soap? Hoppa ned i badet, tvåla in dig och skrubba bort fettet.

År 1000: Vilhelm Erövraren kan ha legat bakom ett av historiens första försök att snabbt gå ned några kilo. År 1086 hade den fruktade krigarkungen blivit så fet att han inte längre kunde sitta på hästryggen. Kungen av Frankrike hånade honom och sade att han såg gravid ut. Vilhelm bestämde sig för att gå till sängs och bara inta flytande föda – och med det menade han alkohol. Det är oklart om han hade någon framgång med kuren, men man vet med säkerhet att han i alla fall lyckades rida igen. Han dog nämligen år 1087 efter ett fall från sadeln.

1800-talet: Poeten lord Byron var rädd att han skulle bli fet och höll sig smal genom att leva på vatten och kex eller potatis uppblött i ättika. Han klädde sig också i flera lager ylleplagg för att svettas ut fettet. Kuren höll inte bara midjan smal utan skärpte även intellektet, hävdade Byron. Om han kände sig hungrig rökte han en cigarr.
Efter det hetsåt och spydde han och under 5 år gick han ner från 88 kg till 57 kg. Källa: Allt om historia

Jag vet vad jag anser är bästa sättet men problemet är att det tar tid! 0.5 kg i veckan om du håller en sund kosthållning och kontrollerar ditt kcal intag efter kontroll av din basalmetabolism.

Om Vilhelm Erövraren hade lytt mitt råd så hade han varit i matchvikt efter bara ett år men nä nä, lyssna inte på mig. Gå du och dö istället och sen får du skämmas för att det visade sig att du inte fick plats i kistan!

Kommentera

