Har du sett en tjock kines?

Generalisering på hög nivå i dagens inlägg! Så klart att jag har…eller…alltså…nä det har jag fasiken inte! Vad har asiater som vi inte har?!

Så här tror jag att det är: Vi är överkonsumerande, sönderstressade, bekväma västerländska latmaskar som inte tar oss tiden att ta hand om oss själva eller se till våra liv för vad det är. Vi ska bara ha och ha och ha och om vi inte får så blir vi sura. Och akta om du någon ifrågasätta vårt ha-begär. Då  blir vi sura, och om någon säger ”det är väl inget att bli sur över” då ska vi ha, ha och ha för nu blir vi påhoppade oxå. Vi kryper in i våra bostäder, drar på oss fisbrallan, sätter oss i soffan och tittar ut på mörkret och suckar, vänder sen ryggen till för att ägna resten av kvällen åt middagen framför tv.n. Generalisering deluxe men håll med om att det finns en viss igenkänningsfaktor.

Min bild av asiaterna är att dom är ett kuvat men vänligt och intelligent folk som ser skönheten i livet och njuter av det enkla. Dom har även morgongymnastik och gymnastik på jobbet. Jag är avundsjuk!

Varför har inte vi friskvård och träning på jobbet? Jo visst ja, vissa har ju det men att utnyttja friskvårdspengen är ju dumt, jag menar det kostar ju inget!

Fast vi kan ju börja med skolan. I kursplanen för Idrott och hälsa står det så här: Syfte
Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen.

Jag är mållös! Jag vet inte ens var jag ska börja. ”ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor….” För mig är detta rent och skärt gallimatias.
”ska syfta till att lära eleverna att ett inaktivt liv framför TV, dator och spel med en smartphone i hand garanterat leder till övervikt!”
Allt det här får en att tänka till lite. Vi är bortskämda och vi beter oss rätt barnsligt ibland och en av orsakerna är alla valmöjligheter (och NU kommer jag tillbaka till ämnet!).


I går frågade min kollega vad vi skulle ha till middag för hon hade total blackout.

Ät det du åt i går? *rynkar på näsan* Laga samma som förra tisdagen? *fnyser* Biff stroganoff? *suckar!* 3 grymma och enkla förslag men det lät inte tillräckligt bra!
Vet ni vad hon valde? Jo, pizza på vägen hem!

Stressen gör att vi glömmer planera och valmöjligheter är hopplöst så vi gör det vi tycker är enklast!
Själv har vi käkat stroganoff i 3 dagar och det funkar fantastiskt! En dag med potatis, en dag med ris och sista dagen med sallad.
Och jag tror att det är lite så det är i Asien (fast jag vet inte så jag kan vara helt ute och cyklar men det är den bilden jag har fått), Man krånglar inte till det och man stressar inte.

Jag skulle bli en kanonbra Asiat!
sover

12 thoughts on “Har du sett en tjock kines?

  1. Precis vad jag alltid har tänk men inte fått ut det i ord…..jag är helt säkert du har rätt om Asiaterna …jag är också avundsjuk…har jobbat med många asiater de är grymma, just att se skönheten i det enkla…inte krångla till det….

  2. Tråkigt nog så kommer det att bli fler och fler tjocka kineser nu när dom går ifrån deras egna kostvanor och hellre äter västerländsk skräpmat. Jag lyssnade på en dokumentär om just detta. Asiater har lättare att bli överviktiga än vad vi har och dom ligger pyrt till nu för det anses fint att äta på tex Donken. Vill man bli rik ska man köpa aktier i företag som säger mediciner mot diabetes typ 2, högt blodtryck och liknade i den delen av världen.
    Om 20 år kommer kineser och Indier att se ut som amerikanerna.

    1. jag läste oxå om just Diabetes typ 2 från en gammal studie från 2009 men hittade inget efter det. Det är synd att skräpkulturen har en sån enorm spridning!

  3. Jag jobbar ”i branschen” och det är sant som Maria skriver, tyvärr, att diabetes exploderar i Asien. Jag tycker mig ha läst nånting om varför – det är lätt att skylla på ”västerländsk mat” som enda orsak, fast det är många saker som bidrar. Tycker mig minnas att det framför allt är nånting omkring den asiatiska ”rasen” i kombination med olika faktorer.

    1. Tack! Men det är ju märkligt att utvecklingen måste gå åt detta håll. Hur dum är människan? Ingen jävel lägger handen på bordet och slår sig själv med en hammare för det gör ju ont men vi stoppar i oss skit som orsakar dubbelt så skada!

Kommentera

