Happy Helg-o-vin!

Nu är det dags igen. Halloween står för dörren.
Det är en helg som växer och blir större för varje år som går och vi har får ännu en ursäkt att stoppa i oss godis!

Jag har absolut inget emot helgen eller firandet i sig och jag tokgillar alla galna kostymer som finns det jag däremot är emot är : ”Ge-hit-godis-kärring-annars-bus!” Trick or treat.

Förr i tiden var bus oftast rätt oskyldigt. Min mans värsta bus var när köpte färgade bomullstussar som han blötte och kastade på fönsterna. (Sorry alla i Näsby Park! Ska genast be han sluta!)

Nu har vi turen att vi har portlås så vi slipper tiggarna men innan vi fick det fick man både en och annan suck, mutter och kärring kastat i ansiktet för att man inte hade godis hemma! Samma med påskkärringar och Lucia. När jag själv gick runt sjöng vi och delade ut egengjorda hälsningskort (så snälla, om ni har portkod, skicka den till mig i ett privat meddelande för jag tycker det är så skämmigt att stå ute på gården och sjunga!)

Lärdom av detta? Hota lönar sig.

Om vi nu faktiskt ska äta godis för att det är halloween (faktiskt använder man ofta som ett försvar,”jag ska faktiskt, så säg inte emot”) så kan kan kanske göra lite bättre val.
Jag vet, det är inte lätt att stå emot när det står knallröda extraprislappar på var och varenda lösviktsgodis just nu men välj smart!

Halloween kcal
Du kan äta tio gånger så många skumgodisar som chokladbitar för samma kalorimängd.
Sega råttor och skumgodis är rena fyndet. Det är helt eller näst intill helt fettfritt.
Det går till exempel 100 Ahlgrens bilar på tio Aladdinbitar.
En chokladkaka består av en tredjedel fett och innehåller fler kalorier än en måltid.
Choklad innehåller ämnen som gör oss glada så klarar du dig inte utan choklad välj den mörkare med mer kakao.
Då blir man fortare tillfredsställd och kan hålla vikten bättre!!

Även om antalet kalorier i mjölkchoklad och mörk choklad är jämlika (faktum är att mörk choklad ibland innehåller lite fler kalorier än mjölkchoklad gör) så innehåller mörk choklad färre kolhydrater. Mjölkchoklad brukar ha ungefär 50 gram kolhydrater per 100 gram och mörk choklad brukar ligga mellan 8 till 35 gram per 100 gram beroende på hur mörk chokladen är.

Så är du smart så kan du både njuta av helgen och ett par godisbitar!

Sen måste jag dela med mig av ett brev som cirkulerar på Social media just nu. Storyn hittar ni här.
Om det är sant eller falskt förtäljer dock inte storyn.
Hur skulle ni reagera om era barn kom hem med denna lappen efter en trick or treat runda?

halloween-fat-letter

7 thoughts on “Happy Helg-o-vin!

  1. Tänk vad härligt om det vore sant med en sån lapp! Beroende på omständigheterna som lappen lämnades, dvs att mottagaren verkligen blev föräldrarna och inte barnet. Barn är allas ansvar, en vacker dag är det de som styr världen.

Kommentera

