En tidig julklapp!

Är det inte häftigt så säg!
Handelns utredningsinstitut ”korar” årets julklapp och i år blev det Råsaftcentrifugen.

Motivering:
Årets Julklapp 2013 tar fasta på den kombinerade mat- och hälsotrenden där allt fler vill laga kvalitativ mat från grunden. Det är en produkt som speglar konsumenternas ökade hälsomedvetenhet likväl som den starka gör-det-själv-trenden inom mat och dryck. Årets Julklapp 2013 är råsaftscentrifugen.

”Tar fasta på den kombinerade mat- och hälsotrenden…” Det var verkligen på tiden och även om man nu väljer att använda ordet trend som står för att det är en modefluga så hoppas jag verkligen att det blir en långvarig sådan.

Tänk dig att börja dagen med en färsk hemmagjord fruktjuice, använd frukter efter säsong och gör de ljuvligaste juicer.
Dela några äpplen, lägg till några bitar ananas och du har en nyttig och fräsch start på dagen.
Eller varför inte Jordgubbar, Päron, Kiwi, morötter, spenat, grönkål.
Variationerna är oändliga och endast fantasin sätter gränser för vad som kan kombineras.
Ett par tips, recept och massor av goda experiment hittar ni på ensmaksak.com

Just nu poppar det upp mängder av reklam för årets julklapp på nätet. Den senaste jag såg var:
”Sjävklart har vi årets julklapp redo på Groupon:
Juicepress i rostfritt stål. Pris 499 kr och fri frakt.”

STOPP! VÄNTA! Juicepress är INTE årets julklapp!

En råsaftcentrifug är en hushållsapparat som används till att utvinna råsaften ur en frukt, ett bär eller liknande. Apparaten river frukten eller bäret i minimala bitar med hjälp av roterande knivar, och slungar sedan ut det rivna ämnet mot sidorna av en centrifug. Genom små hål i centrifugväggen slungas sedan saften ut och ner i en behållare.

En juicepress, eller egentligen en citrusjuicepress, är ett pressverktyg för att utvinna råsaften ur citrusfrukter.

Det är en VÄLDIGT stor skillnad på en press och en centrifug.

Det finns mängder av olika apparater ute på marknaden och det är inte lätt att veta vilken man ska välja men det finns ett par saker man kan tänka på:

  • Effekten, Ju högre watt desto bättre. 600 watt och över är att rekommendera annars är risken att det blir grynigt istället för juice.
  • Se till att det medföljer fruktköttbehållare och juicekanna.
  • Vad är ditt behov? Ska du köra morotsjuice, Rawfood soppor och dagliga vitamindrinkar? Snåla inte på priset!

Ska du endast centrifugera apelsiner och liknande kanske en press eller en blender är att rekommendera.

Jag rekommenderar er alla att läsa på Kurera för friskvård och naturlig hälsa. Där står allt som är värt att veta om att göra egna juicer!

Till sist vill jag bara påminna om att allt vi stoppar i mun innehåller kcal och så även en super delicious färskpressad juice men det är nyttiga kcal! 😉

Nu ska jag skriva min önskelista till tomten… äsch, jag kan inte! Min present till mig själv på vår 20-åriga bröllopsdag blir en råsaftcentrifug!

16 thoughts on “En tidig julklapp!

    1. jag har en kraftig blender och jag använder den till att göra smooties. Soppor är bara att glömma. Varmt går inte att köra tycker jag. Då använder jag stavmixer istället.

    2. Har du inte råd med en vitamix – köp ingen mixer för det finns ingen som gör slätt nog. Jag ska bojkotta alla mixervarianter tills jag har råd med en som håller vad den lovar

  1. Jag köpte en Philips när Ica hade pangpris, och det enda jag har emot den är att jag inte kan ha den framme jämt. Jag har alldeles för litet kök 😦

  2. Jag är lite sen att läsa – nu läser jag ”I’m back” och sen inlägg från sist i november. Har du tagit vägen nånstans, eller ? 🙂

Kommentera

