Skulle du slå dig på tummen med en hammare?

Nej, det skulle inte jag heller. Det skulle göra förbannat ont och vara osedvanligt dumt att tillfoga sig själv sådan smärta. Jag menar, vem vill ha ont eller må dåligt för att man gör ett dumt val?

Tydligen vill jag det! 😕

Som jag skrev i går har jag gått i ett ständigt tillstånd av proppmätt dom senaste veckorna och det mår jag verkligen inte bra av. Varken fysiskt eller psykiskt men ändå har jag fortsatt äta i mängder och fel. Jag kan lika väl plocka fram hammaren direkt…

Jag VET att jag mår skitdåligt av att äta fel och utebliven träning.
Jag VET att jag mår grymt bra när jag äter rätt och tränar så frågan är:
VARFÖR väljer jag skitdåligt?

Jag har inget svar.

brain support
Men, jag har hittat ett hjälpmedel som kanske kan hjälpa mig förstå varför. Det är boken ”Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi”
Varför äter jag fel när jag vet hur jag ska äta rätt? Varför står jag inte emot suget efter att stoppa något i munnen? Varför kan jag inte behålla viktnedgången? Alla bantare som använt sig av olika dieter vet hur svårt det är att gå ner i vikt och behålla viktminskningen. Det beror på att övervikt i första hand inte handlar om mat utan om självbild, stress och negativa känslor. För att lyckas behöver man därför ta reda på varför man äter fel och få kontroll över sitt ätande.
Den finns både som pocketbok och som E-bok.

Jag kanske inte får alla svar och säkert inte alla lösningar men förhoppningsvis får jag lära mig lite mer om mig själv som gör det lite enklare att välja grymt bra istället för skitdåligt nästa gång.

14 thoughts on “Skulle du slå dig på tummen med en hammare?

  1. Den där boken har jag hemma. Fick den när jag blev färdig kostrådgivare. Kanske dags att damma av den igen.
    Vad sägs, ska vi surra om den efter ett kapitel?

  2. Men de frågorna du skriver om i kursiv stil – har du inte redan svaren på dom egentligen?
    Efter att ha läst i bloggen om din viktminskning och din träning tror jag att tom jag har en del av svaren;)
    Men det ska bli intressant att läsa om dina insikter. Alltid sätter det några frön i hjärnan

  3. Det är ju så himla lätt att hamna i dessa perioder av mindre träning/mer/fel mat.. jag tror man måste acceptera dom, med förbehåll att man bryter dom …jag tror ingen klarar sig utan dom, gäller bara att sätta ner den berömda foten, och komma tillbaka till de sunda vanorna, desto förr desto bättre 🙂 lite tips är då aldrig fel att ta till 🙂 jag måste också komma igång efter julmat och dylikt 🙂

  4. Jag känner igen mig, hela december månad har jag hållt på och strunta i att äta nyttigt, mår dåligt för varje onyttig tugga.

Kommentera

