Tänk INTE på en zebra!

Tänk inte heller på om den är vit med svarta ränder eller om den är svart med vita ränder!

zebra
Och jag är rätt övertygad om att dom flesta av er tänkte på en zebra och på dess ränder.

Jag har varit på en servicekurs med jobbet som all personal får förmånen att gå. Förr i tiden kallade vi det lite slarvigt för charmkurs, själv vill jag kalla det för ett wake-up call.
För mig personligen var den väldigt lyckad och jag tog med mig många godbitar och en del kunskap därifrån.

En av de saker som fångade mitt intresse och som jag tycker passar utmärkt i denna blogg är ordet INTE!

Vet ni att vår hjärna förstår inte ordet inte.
Jag bad er i rubriken att INTE tänka på en Zebra och dom flesta om inte alla gör just det, tänker på en zebra.
Det här kallas för negativ fokusering. Hjärnan hoppar över just ordet inte och fokuserar på zebran vare sig du vill eller inte!

På vilket sätt passar inte zebra in i bloggen då? Jo, när vi bestämmer oss för att gå ner i vikt så bestämmer vi oss för att INTE äta godis, INTE äta snabb eller fet mat, INTE hoppa över träning och INTE titta på vågen…

Tror nog en och annan nickar instämmande här.

Hur ska man göra för att sluta tänka på Zebran? (Sluta nämna den där j-a zebra i hela bloggen kanske?!)

Istället för att tänka på vad du INTE ska göra så ska du istället tänka på vad du vill prestera och tala om det för din hjärna.
”Jag ska äta nyttig mat, jag ska gå och träna, jag ska festa utan alkohol i 20 dagar” och så vidare. Då har man 90% större chans att lyckas!

Har ni tänkt på alla förbudsskyltar? Parkera INTE här. Var står bilen? Jo där!
Vad hade hänt om det istället hade stått: Privat parkering, fri parkering runt hörnet?

Testa gärna detta fenomen själva. Bestäm er för en utmaning, tex. göra 20 burpees
Första gången ni gör utmaningen så tänker ni som ni brukar, det vill säga, jag kommer aldrig orka eller jag klarar inte det.
Nästa gång ni gör utmaningen tänker ni att ni ska göra dom inte bara snabbt utan även göra dom på bättre tid än någonsin.
Undrar vilken av gångerna ni får bäst tid på! 😀

Nu ska jag inte tjata om zebra mer.

7 thoughts on “Tänk INTE på en zebra!

  1. Men åh vad smart! Det där ska jag ta till mig, jag ska inte gå och dricka te nu( är på väg till köket för att ta fram tekoppen) men jag tror jag ska läsa lite kurslitteratur och jag har varit på gym. Så zebra på du=)

  2. Det verkar vara det vanligaste ämnet på såna där tillställningar och det är smart att ta upp. Om jag, som valt bort kött, skulle ägna dagarna åt att tänka på att jag INTE ska äta grillade biffar längre så skulle det nog inte kännas lika bra som det gör.

  3. Det är precis var vi alltid har sagt och alltid säger till våra medlemmar. Inte är negativt och vi vill vara positiva!!!

    1. får inte glömma, ska försöka, … finns många negativa ordfällor. Alltid härligt med en wake-up call kurs. 😀

Kommentera

