Fyra rum och kök

Gårdagens lärdom: Vi ska inte använda ordet inte om vi uppnå något och lyckas!

Dagens kurs: Att förstå och tillslut acceptera en förändring.

Vi har ju bestämt oss för att gå ner i vikt och göra en livsstilsförändring. Men dom flesta av er vet att förändring inte alltid är så lätt att acceptera. Oavsett om det är små förändringar som att byta arbetsplats på jobbet eller om det blir en större organisationsförändring. Vi ogillar förändringar som vi själva inte är med och beslutar om.

Idag fick vi en ny kaffemaskin på jobbet. Gillade jag inte! Jag gillar ju kaffet från den gamla. Tog en kopp från den nya, och wow, det var ju gott! Jag gillade förändringen till slut men jag var rädd. Rädd för att inte få mitt goa kaffe, som i ärlighetens namn så här efteråt inte var så gott.

förändringens fyra rum
Förändringens fyra rum (ibland kallad ”Fyrarummaren”) är en teori om förändring. Den används för att analysera hur människor och organisationer reagerar i kris och utveckling, under stress och tryck utifrån.

Så, hur kan man applicera detta på viktminskning som min blogg handlar om?

Jo, när man väl bestämt sig för att göra en förändring känner man sig inspirerad. Det går bra nu. Efter ett tag lägger sig den värsta lyckan och man är nöjd. Sen kommer man till tvivlet, till tankar där man funderar på om det verkligen är så smart, man har ju läs och hört, och andra säger, och jag går inte ner så fort och andra tittar snett på mig…
Från dessa tankar går man raka vägen in i kaos och förvirring och det är oftast HÄR, i detta rum man smäller i sig en chokladkaka.
Man söker råd och stöd, man får hjälp och inspiration och så går man in i första rummet igen.

Dessa förflyttningar mellan kan ske i privatlivet, på jobbet, om du kämpar med vikt och hälsa eller har ett fritidsengagemang. Du kan vara i flera olika 4.a rummare samtidigt och i olika rum.
Du kan gå genom alla rum på en dag, men du kan oxå fastna i ett rum och ha svårt att hitta vägen ut.

Fatta att man trycker i sig en chokladkaka nu och då!

Så, applicera nu detta på din egna livsstilsförändring. Du har precis förstått att du aldrig mer kan äta tex. en semla för då är det kört… Vilket rum är du i?

När man lär sig att förstå teorin så är det lättare att acceptera dom olika stadium man befinner sig i och det blir lättare att gå vidare.

Så här ser mina 4.a rum och kök ut. 😉

fyra rum och kok

2 thoughts on “Fyra rum och kök

Kommentera

