Blod är tjockare än vatten men…

mitt genetiska arv är fetare!

Jag fick förfrågan om att testa en självtest ”Anlag för övervikt”.
Som vanligt säger jag – Javisst! Sen började jag fundera på varför jag skulle göra det.

Om det nu kommer fram att jag har ”ärvt min övervikt”, blir jag smalare och lyckligare för det? Nej säkert inte men jag är övertygad om att jag kan få en förståelse för många av mina felaktiga beslut när det gäller saker jag stoppar i kakhålet.

anlag
Testen var väldigt enkel! I paketet så fanns en tydlig instruktion och en provpinne. Först skulle man skölja munnen, stryka med provpinnen på insidan av kinden, stoppa tillbaka provpinnen i paketet, riva av instruktionen och returnera lådan. Porto och adress var förtryckt på.

Sen var det bara att vänta i 5 dagar innan jag kunde gå in på www.yesnotest.com och läsa av mitt resultat.

Jag blev inte så förvånad över svaret:
Testet visar på att du har en ökad risk för övervikt och fetma. Jag har alltså ärvt sjujäkla tunga gener! 😉

I testresultatet finns även en enklare information om vad jag kan göra för att förändra och påverka mina vanor för att inte riskera övervikt.

Testet kostar 399 kronor att göra och det är som sagt var oerhört enkel att göra.
Jag tycker att all kunskap är värt sin vikt i guld men jag hade gärna sett en mer personlig bild av mitt resultat. Det var enkel och bra fakta men för generell.
Informativt och lättläst.

har jag någon hjälp av testet? Ja, det tycker jag. I testet analyseras fyra olika gener. Bland annat genen FABP2 som visar om jag har anlag för högre nivåer av blodfetter. Även här var svaret ”JA, du har anlag” Vilket innebär att jag måste börja förbättra mina nivåer av blodfetter genom att ersätta mättat fett och transfetter med omättat fett. Tipset jag fick var: Medelhavsdieten är en diet som är rik på enkelomättade fetter.

Är du som jag nyfiken och vetgirig och vill lära dig lite mer att förstå dig själv så tycker jag du ska göra testet.

Länktips för den nyfikna och vetgiriga 32 gener som gör oss fetare.

4 thoughts on “Blod är tjockare än vatten men…

Kommentera

