Det sket sig!

Ni har väl hört uttrycket ”man kan inte lära gamla hundar sitta”?!

Nu vet vi ju att hjärnan inte uppfattar ordet inte så uppenbart måste man kunna lära dom det i alla fall. Då undrar jag, varför i hela världen kan inte jag sitta och sitta kvar?!

För ett år sedan hade jag gått ner från 104 kg till 65 kg. Jag mådde kanonbra och livet lekte. Jag skulle bara fokusera på att fortsätta träna, må bra och hålla vikten… och det var där det sket sig….

Nu skulle jag kunna älta och försöka analysera vad det var som hände och varför jag har gått upp i vikt, istället väljer jag att fokusera på att träna på att sitta och sitta kvar!

lära gammal hund sitta
Det innebär, ha total koll på min kcal bank igen. In och utgifter. Ingen ränta och inga lån. De jag har på mitt kcal-konto idag är det har. Betala först och ät sen. Enda sättet att få mer på kontot är att träna.

Träningen kommer bokstavligt talat bli lite haltande då jag dessvärre har en hel del problem med mina knän men jag kommer göra vad jag kan för att det ska vara tillfredsställande och roligt.

Jag kommer oxå att sätta upp mina 3 dagliga mål.  Målen idag är:

  • Fylla i Lifesum (fd. shapeup club appen)
  • Uppdatera bloggen
  • Cykla den längsta vägen hem istället för den kortaste

Syftet med målen är att träna på att hålla fokus. Det är ett av mina största problem, just att hålla fokus. Hade jag kunnat det så hade detta inlägget aldrig blivit till. Så nu sätter jag små dagliga mål som gagnar min hälsa, mitt humör och välbefinnande. Testa vet ja!

Sist men inte minst så kommer jag uppdatera bloggen med mina dagliga mål, framgångar och eventuella missar. Inget förskönas eller omskrivs. Bloggen är ett lika viktigt verktyg som Lifesum och träning är i kampen på att nå och hålla min vikt!

Så känner du som jag att det är dags att lära sig att sitta så häng på! Bloggen kommer uppdateras varje dag!

18 thoughts on “Det sket sig!

    1. nä att lägga på sig var inte kul, Inser att jag har större problem än jag trodde så det positiva är att nu vet jag lite mer sen var det liiiite gott oxå 😉

      1. Klart att det var lite gott. 🙂
        Å det här kan du, jag är inte ett dugg orolig. För du har väl reggat?! 😉

  1. Men vad jag har väntat på dig! Anledningen hade kunnat vara roligare, men bra att du är igång. Jag har knän som spökar, för att jag slarvat med träningen i mitt fall.

  2. Pepp pepp pepp.Säger som de andra – kul att se dig igen men trist anledning.
    Även jag har lagt på mig trots all träning. Jag kör med lite på sidlinjen! 🙂

  3. Hejsan..
    Hittade dig av en slump, o du har massor med bra tankar som en sådan som jag behöver..
    Jag har alltid varit en jojobantare, kraftig barndom o smalare tonår då vännerna va roligare än myskvällar innehållande godsaker o lyxmat med föräldrarna..
    Sen har det gått upp o ner igen..
    Idag är jag 28 år..
    Har legat på 90 kilo som mest, o 60 som minst..
    Jag fann träningen för snart 5 år sen..
    Alla gruppass på gymmet o boosten man får av att nå sina mål o kroppens som gör det huvudet vill..
    Jag har under tre perioder de senaste åren gjort Fitnessfighten, 1500 kcal/dag med träning.
    Jag lyckades gå ner 5-7 kg under de duktiga perioderna, sen va jag tillbaka i frosseriträsket igen..
    Jag körde FF igen i Mars, o klarade mig galant fram till semestern då resor va bokade o mellanmål o tider gick käpprätt åt skogen..
    Jag hade hunnit gå ner hela 14 kilo tills då..
    Idag, 7 veckor senare sitter 6 kg på min kropp igen, o jag har insett att gå ner är inte svårt, det knepiga är att stanna o verkligen behålla sin målvikt..
    Hur i hela friden gör man?
    Jag är ”allt eller inget”, så inga godsaker gick bra, men sen, 5 månader senare tog jag den där marknadskaramellen som jag suktade efter, vilket i sin tur gav mersmak o jag åt allt det där jag under månaderna har saknar eller varit sugen på..
    Jag äter trots att jag är mätt, jag frossar totalt!!
    Det skrämmer mig, men jag är glad för att jag itne gått så långt så jag satt fingrarna i halsen..
    Jag har nu valt att ge mig själv en ny chans att komma tillbaka till målvikten, men är rädd för vad som händer då.
    Hur håller man sig borta från fällan som jag tydligen alltid fastnar i efter en stund..
    Har du nått bra tips?
    Nått jag borde tänka på:)
    Kanonbra blogg o jag hejar på dig!!!

    1. Hej! Vad kul att du hittade hit!

      Vilken härlig och ärlig beskrivning. Det roliga är att vi skulle kunna byta ut ditt namn till mitt, min syster, ja säkert 20 av mina vänner.

      Mina tips:
      Kunskap och kontroll:
      Vi måste lära oss leva som nyktra normalviktiga. Nä vi vaknar på morgonen och vi ska på fest på kvällen, ja då får vi snällt snöra på oss skorna för att träna ihop den där energin vi behöver för att förbränna det vi intar. Vi måste lära oss hitta balansen mellan ”åååå vad jag är duktig som tränar nu ska jag inte äta” eller ”fan jag missade i träningen då är det kört”

      Fokus:
      Jag tränar varje dag genom att sätta små enkla mål som jag ska klara under dagen. Det lär mig att fokusera bättre.

      Planering:
      Är a och o, går inte att skita i tyvärr!

      Och sen måste vi sluta med all skam!
      Vi har ångest på gym för att vi är överviktiga och inte passar in, vi får ångest över ett-två kilos viktuppgång på grund av mens fast ingen ser det och om någon tittar extra på oss så tror vi inte att dom tittar för att dom tycker vi är snygga, nä vi tror dom tittar för att vi är överviktiga.
      All denna ångest, alla dessa negativa vibbar och känslor gör att vi inte bara ska kämpa med vikten utan även våra hjärnspöken! Dom spökena som har hjälpt till att bidra till övervikt.
      Folk tittar för att dom tycker vi är bra som tar steget, vi är snygga trots ålder och skavanker och vi motiverar!!!

      Kram!

      1. Tack för svaren.. du har så rätt så.. Jag tror att man sätter igång sina hjärnspöken lite för ofta.. o allt går i en rundgång.. Tränar jag inte, o äter nått sliskigt men gott på kvällen kommer ångesten, o vad gör man när man har ångest? jo just det, ÄTER ännu mer..o sen har man bollen i rullning.. jag tror att mitt sätt att ge 100% ger större lust att bryta min strikta diet, o när jag gjort det tar smällen extra hårt.. Som du skrev i ett inlägg, säger jag att jag INTE ska äta onyttigt så vill man det, säger man däremot att idag SKA Jag äta nyttigt så vill man det mer..:) kommer fortsätta läsa din blogg, den fick mig på positiva tankar:) Ha en bra kväll!

  4. Åh detta vill jag ju följa =)
    Har själv gjort en viktresa det senaste året (om än inte lika stor som din) och vet hur enkelt det är att falla tillbaka ini gamla mönster.

    Har du kikat på KBT? det hjälpte mig att förstå, eller iaf börja försöka förstå, varför och hur jag använder mat när jag egentligen inte är hungrig. Shape up använder jag också, väldens bästa app!

    anastaciak.blogg.se

Kommentera

