Grönt är skönt!

Så var det dags för ”Mean green juice” detox. Inventerade kylskåpet i går och där låg en trött gammalt salladshuvud och två rynkiga tomater. Jag skickade dom till primörvården.

Fick gå ner tilll affären och fylla på grönsaks och fruktförrådet duktigt! 600 kr fattigare men ett par armmuskler rikare.

grönjuicevecka.png

Nu kommer det knepiga, hur gör man? Jo jag googlar! Hela internet kryllar av nyttiga, goda, roliga, hälsosamma, (ibland onyttiga och äckliga) gröna juicer och smoothies!

Vi börjar med att reda ut begreppen Grön juice och smoothie.
Smoothies var från början en mix av yoghurt och frukt. Sött och gött men idag finns det mängder av varianter. Grunden är oftast yoghurt, mjölk eller kesella.

Grön juice är vad det låter som. En juice gjord på grönsaker och frukt. Om man inte kör grönsakerna i en råsaftcentrifug utan en blender brukar man spä ut juicen med vatten och is så den inte blir så tjock. Själv har jag köpt mig en Blender-Twister-Mixer som är helt oslagbar.🙂

Här kommer ett par recept jag hittat och kommer använda mig av men jag kommer även blanda i det som faller mig i smaken just där och då.

Recept 1:
Äpple – två medium ca 350g
Selleri – 4 stjälkar, ca 250g
Gurka – en hel ca 300g
Ingefära – en tumme ca 25g
Grönkål – 6 blad ca 200g
Citron – 1/2 frukt 40g
Recept 2:
1/2 kil av vanlig storlek rödkål
1 halv liten vattenmelon
2 apelsiner
½ fänkål
Recept 3:
4 skivor färsk ananas
en stor handfull körsbär
en stor morot
5 cm bit färsk ingefära
4 små bitar gurkmeja rot

Kommentera

