Jag är fet, du är ful, men jag kan banta!

För väldigt många år sen när jag och min syster bodde i Gamla Stan så skulle vi ut på krogen. Det var säkert Dailys eller nått sånt hak som var hippt då. Vi kände alla och kom in överallt. I alla fall, vi hade fixat oss tipp topp, ni vet så där härligt 80-talsläckra och humöret var på topp. När vi är på väg hemifrån ner på stan passerar vi en krog där folk köar för att komma in. En kille i kön vänder sig emot oss och frågar om vi inte har lust att hänga på dom. Glada och fnittriga var vi och vi tackade snällt men sa att vi skulle in ner på stan varpå han svara ”jävla fetto!” RIDÅ!

Nu är det många år sen men dom orden har ibland dykt upp i huvudet som en ond liten tagg. Speciellt dom gångerna när man suttit ställen som Mac Donald’s med en Big Super Delux meal med extra allt. Blickarna… deras tankar… dom outtalade orden…”jävla fetto”

barbiedockor

Eller vad sägs om att vara blond och överviktig?! Snacka om nitlott! Nu menar min hårfärg och inte blond som i dum. Om ni bara visste hur dumförklara och annorlunda man har blivit behandlad.

För visst har man rätt att dumförklara en överviktig??? Vi har ju liksom varit så korkade så vi har ätit oss till det själva och det är ju oerhört korkat! Hade vi bara fattat bättre hade vi ju inte varit fetton.

SUCK ! Det är SJUKT så ytliga vi är! Det räcker att googla på perfect body. Vem säger att en trådsmal är perfekt och ett ideal?

Ändå gör jag det. Jag motionerar och äter rätt för att gå ner i vikt för att må bra och för att killen i kön inte ska få fortsätta kalla mig fetto! Betyder det att jag är ytlig? Betyder det att jag inte tycker att man ska vara överviktig utan försöka göra något åt det? Notis: Jag bantar inte och jag försöker inte få ”the perfect body”!

Mitt svar är: Finns det någon som kan påvisa att övervikt inte medför några hälsorisker så visst, då är det okej. Men de facto övervikt är skadligt för hälsa, kropp, leder, hjärta med mera och jag vill inte att folk ska riskera sin hälsa. Rökare är inte heller dumma i huvudet, rökning är skadligt, man bör inte röka. Kanske en usel liknelse men ändå. Vi får inte riskera vår hälsa. Vi måste vara en förebild för våra barn!

Och jag har ju äntligen fattat att det är motionen jag mår bra av och att viktminskningen kommer på köpet.
Förr skyllde jag på att jag inte orkade för att jag var för tjock…(Läs: LAT!) Idag har jag lust att ge alla en spark i baken och få ut alla på en promenad!

Jag vet att jag tjatar men 20 minuters motion ger 12 timmars glädje!  Så ut och gå med er så blir vi alla glada 😉

2 reaktioner till “Jag är fet, du är ful, men jag kan banta!

  1. ”Jag är fet, du är ful, men jag kan banta!” åååå jag hatar dem orden. Blev kallad för diverse saker som rimmade runt ”fet”. När jag var NORMALvikt och vältränad… skolbarn! Har fortfarande mentala ärr men försöker att släta ut dem allteftersom, för dem orden, även om de gjorde ont då. Behöver inte vara syra. Det får stå för dem. Inte för mig. Jag var inte fet. Visst jag är det nu. Men jag börjar bli hälsosammare! (ps ser det INTE som att jag bantar! ds)

    1. ja du dessa ärr. Det är som ett papper. Skrynkla ihop det och få det helt slätt. Det går inte.
      Men vi har lärt oss på vägen även om det har varit bumpig och idag står vi starkare!!!

Lämna en kommentar